با یاد خدا در حدیثی از امام صادق (ع) مى خوانیم: "هر کس مداومت بخواندن این سوره کند (سوره مریم) از دنیا نخواهد رفت مگر اینکه خدا به برکت این سوره او را از نظر جان و مال و فرزند بى نیاز مى کند ." سوره رحمت و یادآورى 1 -کهیعص یَزَکرِیَّا إِنَّا نُبَشرُک بِغُلَمٍ اسمُهُ یحْیى لَمْ نجْعَل لَّهُ مِن قَبْلُ سمِیًّا(7) قَالَ رَب أَنى یَکُونُ لى غُلَمٌ وَ کانَتِ امْرَأَتى عَاقِراً وَ قَدْ بَلَغْت مِنَ الْکبرِ عِتِیًّا(8) قَالَ کَذَلِک قَالَ رَبُّک هُوَ عَلىَّ هَینٌ وَ قَدْ خَلَقْتُک مِن قَبْلُ وَ لَمْ تَک شیْئاً(9) قَالَ رَب اجْعَل لى ءَایَةًقَالَ ءَایَتُک أَلا تُکلِّمَ النَّاس ثَلَث لَیَالٍ سوِیًّا(10) فخَرَجَ عَلى قَوْمِهِ مِنَ الْمِحْرَابِ فَأَوْحَى إِلَیهِمْ أَن سبِّحُوا بُکْرَةً وَ عَشِیًّا(11) 7 -اى زکریا ! ما تو را به فرزندى بشارت مى دهیم که نامش یحیى است، پسرى هم نامش پیش از این نبوده است 9-فرمود :اینگونه پروردگارت گفته ( و اراده کرده ) این بر من آسان است من قبلا تو را آفریدم و چیزى نبودى ! 10-عرض کرد : پروردگارا ! نشانه اى براى من قرار ده. 11-او از محراب عبادتش به سوى مردم بیرون آمد و با اشاره به آنها گفت صبح و شام ( به شکرانه این نعمت ) خدا را تسبیح گوئید." تفسیر ادامه مطلب
خداجون میدونم وقتی این حدیث در موردم صدق میکنه که همراه با تدبر باشه. با مهربانی خودتون توفیق برخورداری از این رحمت نصیبم نمایید
"در این سوره پنج بار هنگام شروع در داستان پیامبران بزرگ و مریم، جمله اذکر ( یادآورى کن ) آمده است و به خاطر آن مى توان این سوره را سوره یادآوری ها نامید، یادآورى از پیامبران و مردان و زنان بزرگ و حرکت توحیدى آنها و تلاششان در راه مبارزه با شرک و بت پرستى و ظلم و بیدادگرى و از آنجا که معمولا ذکر به معنى یادآورى بعد از نسیان است ممکن است اشاره به این واقعیت نیز باشد که ریشه توحید و عشق به مردان حق و ایمان به مبارزات حق طلبانه آنها در اعماق جان هر انسانى ریشه دوانیده و سخن از آنها در واقع یک نوع ذکر و یادآورى و بازگوئى است .
و توصیف خداوند به عنوان رحمان شانزده بار در این سوره آمده است چرا که سوره از آغازش با رحمت شروع مى شود، رحمت خدا به زکریا، رحمت خدا به مریم و مسیح و پایان آن نیز با همین رحمت است که در اواخر آن مى گوید : ان الذین آمنوا و عملوا الصالحات سیجعل لهم الرحمن ودا : کسانى که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند خداوند رحمان محبت آنها را در دل بندگانش قرار مى دهد ( سوره مریم آیه 96)
کهیعص(1)ذِکْرُ رَحْمَتِ رَبِّک عَبْدَهُ زَکرِیَّا(2) إِذْ نَادَى رَبَّهُ نِدَاءً خَفِیًّا(3) قَالَ رَب إِنى وَهَنَ الْعَظمُ مِنى وَ اشتَعَلَ الرَّأْس شیْباً وَ لَمْ أَکن بِدُعَائک رَب شقِیًّا(4) وَ إِنى خِفْت الْمَوَلىَ مِن وَرَاءِى وَ کانَتِ امْرَأَتى عَاقِراً فَهَب لى مِن لَّدُنک وَلِیًّا(5) یَرِثُنى وَ یَرِث مِنْ ءَالِ یَعْقُوبوَ اجْعَلْهُ رَب رَضِیًّا(6)
2-این یادى است از رحمت پروردگار تو نسبت به بنده اش زکریا.
3-در آن هنگام که پروردگارش را در خلوتگاه ( عبادت ) خواند.
4-گفت پروردگارا ! استخوانم سست شده و شعله پیرى تمام سرم را فرا گرفته و من هرگز در دعاى تو از اجابت محروم نمى شدم.
5-و من از بستگانم بعد ازخودم بیمناکم ( که حق پاسدارى از آئین تو را نگاه ندارند ) و همسرم نازا است، تو به قدرتت جانشینى به من ببخش
6-که وارث من و آل یعقوب باشد و او را مورد رضایتت قرار ده.در خصوص حروف مقطعه این سوره دو دسته از روایات در منابع اسلامى دیده مى شود :
نخست روایاتى است که هر یک از این حروف را اشاره به یکى از اسماءبزرگ خداوند ( اسماء الحسنى ) مى داند کاف اشاره به کافى که از اسماء بزرگ خداوند است، و ه اشاره به هادى، و یاء اشاره به ولى، و عین اشاره به عالم و ص اشاره به صادق الوعد ( کسى که در وعده خود صادق است).
دوم روایاتى است که این حروف مقطعه را به داستان قیام امام حسین (ع) در کربلا تفسیر کرده است : کاف اشاره به کربلا هاء اشاره به هلاک خاندان پیامبر (ص) و یاء به یزید و عین به مسئله عطش و صاد به صبر و استقامت حسین و یاران جانبازش
8-گفت : پروردگارا ! چگونه فرزندى براى من خواهد بود در حالى که همسرم نازا است، و من نیز از پیرى افتاده شده ام ؟!
گفت نشانه تو این است که سه شبانه روز قدرت تکلم ( با مردم ) نخواهى داشت، در حالى که زبان تو سالم است.
ادامه مطلب...
Design By : Pichak |