سفارش تبلیغ
صبا ویژن






























بعضى از مردم خدا را تنها با زبان مى‌‏پرستند (و ایمان قلبی‌شان بسیار ضعیف است) همین که دنیا به آنها رو کند و نفع و خیرى به آنان رسد حالت اطمینان پیدا مى‏‌کنند اما اگر مصیبتى به عنوان امتحان به آنها برسد دگرگون مى‌‏شوند و به کفر رو مى‌‏آورند! و به این ترتیب هم دنیا را از دست داده‌‏اند و هم آخرت را و این خسران و زیان آشکارى است!

جملات بالا سخن خداوند است در توصیف بندگان ضعیف الایمانش!(1)

این آیه حکایت از افرادی دارد که خدمت پیامبر مى‏‌آمدند، اگر حال جسمانى آنها خوب مى‌‏شد، اسب آنها بچه خوبى مى‏‌آورد، زن آنها پسر مى‏‌زائید و اموال و چهار پایان آنان فزونى مى‏‌گرفت خشنود مى‏‌شدند و به اسلام و پیامبر (ص‏) عقیده پیدا مى‏‌کردند! اما اگر بیمار مى‏‌شدند، همسرشان دختر مى‌‏آورد و اموالشان رو به نقصان مى‏‌گذاشت وسوسه‏‌هاى شیطانى قلبشان را فرا مى‏‌گرفت و به آنها مى‏‌گفت تمام این بدبختی‌ها بخاطر این آئینى است که پذیرفته ‏اى و آنها هم روى گردان مى‌‏شدند!
(2)

البته این حکایت همچنان باقیست و در روزگار ما هم به چشم می‌خورد؛
افرادی که خدا را با زبانهایشان می‌پرستند و از دین تنها به بعد منافع مادى خود مى‌‏نگرند! و معیار حقانیت آنرا روى آوردن دنیا مى‏‌پندارند! اگر مالی، ثروتی یا... نصیبشان شود خوشحال شده و آن را دلیل بر حقانیت دین خود می‌دانند و اگر چیزی از دست بدهند شروع به کفر ورزیدن می‌کنند.
ایمانى آلوده به شرک و بت پرستى دارند با این تفاوت که بت آنها همسر و فرزند و مال و ثروت و... آنها است.

به راستی ما جزء کدام دسته از بندگان خدا هستیم؟

بندگانی که وقتی رنجی بهشون برسه خدا را می‌خوانندوَإِذَا مَسَّ الْإِنسَانَ ضُرٌّ دَعَا رَبَّهُ مُنِیبًا إِلَیْهِ و وقتی نعمتی شامل حالشون شود خدا را به کل فراموش می‌کنند ثُمَّ إِذَا خَوَّلَهُ نِعْمَةً مِّنْهُ نَسِیَ مَا کَانَ یَدْعُو إِلَیْهِ مِن قَبْلُ ....(3)


یا بندگانی که وقتی نعمتی شامل حالشون شده شکر گذار خدا نبوده و روز به روز از خدا دور می‌شوند
وَإِذَا أَنْعَمْنَا عَلَى الْإِنسَانِ أَعْرَ‌ضَ وَنَأَى بِجَانِبِهِ
ولی به محض رسیدن کوچکترین ناراحتی دست به دامن دعا و خواستن می‌شوند!؟  وَإِذَا مَسَّهُ الشَّرُّ فَذُو دُعَاءٍ عَرِیضٍ(4)


نکند مصداق آیه وَمِنَ النَّاسِ مَن یَعْبُدُ اللَّـهَ عَلَى حَرْفٍ  فَإِنْ أَصَابَهُ خَیْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیَا وَالْآخِرَةَ ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ باشیم؟!(حج/11)

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1). (حج/11)
(2). تفسیر نمونه، شان نزول آیه از زبان ابن عباس و جمعى دیگر از مفسران پیشین
(3).
(زمر/8 )
(4). (فصلت/51)


نوشته شده در جمعه 90/11/14ساعت 4:56 صبح توسط نورالهـــدی نظرات ( ) |


Design By : Pichak