سفارش تبلیغ
صبا ویژن






























عصام بن المصطلق گوید: وارد مدینه شدم؛ وقتی حسین بن علی علیه‌‏السلام را دیدم، هیبت و عظمت او حسد و کینه درونی‏‌ام را نسبت به پدرش علی علیه‌‏السلام شعله‏‌ور ساخت. بدین جهت، او را مورد خطاب قرار داده، گفتم: تو پسر ابوتراب هستی؟ گفت: آری. پس شروع کردم به دشنام دادن او و پدرش.

امام حسین علیه ‏السلام نگاهی مهرجویانه به من افکند و فرمود:

اعوذ باللّه من الشیطان الرجیم «خذالعفو و أمر بالعرف و أعرض عن الجاهلین و اِمّا ینزغنک من الشیطان نزغ فاستعذ باللّه انه سمیع علیم. انّ الذین اتقوا اذا مسّهم طائف من الشیطان تذکّروا فاذا هم مُبصرون و اخوانهم یمدّونهم فی الغیّ ثم لا یقصرون»1

با آنها مدارا کن و عذرشان را بپذیر و به نیکی‏ها دعوت نما و از جاهلان روی بگردان (و با آنان ستیزه مکن) و هرگاه وسوسه‏ای از شیطان به تو رسد، به خدا پناه بر، که او شنونده و داناست. پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسه‌‏های شیطانی شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) می‏افتند و (در پرتو یاد او، راه حق را می‏‌بینند و) در این هنگام بینا می‏‌گردند. و (ناپرهیزگاران را) برادرانشان (از شیاطین) پیوسته در گمراهی پیش می‏برند و باز نمی‌‏ایستند.

سپس به من فرمود: صدایت را کوتاه کن و آرام‏تر سخن گوی؛ خداوند من و تو را ببخشاید. اگر از ما چیزی طلب می‌‏کردی، به تو کمک می‌‏کردیم و اگر عطا و بخششی می‏‌خواستی، به تو می‌‏دادیم و اگر راهنمایی می‏‌خواستی راهنمایی‏‌ات می‏‌نمودیم.
عصام گوید: از تندروی‏‌هایی که کرده بودم، سخت پشیمان شدم.
امام فرمود: «لا تثریب علیکم الیوم یغفر اللّه لکم و هو أرحم الراحمین»2؛
«امروز ملامت و توبیخی بر شما نیست؛ خداوند شما را می‏‌بخشد و او مهربان‏ترین مهربانان است». سپس فرمود: تو از شامیان هستی؟ عرض کردم: آری.
فرمود: «شنشنة أعرفها من أخزم»3

خدا ما و تو را زنده بدارد. نیازهایت را از ما بخواه که مرا در بهترین گمانت خواهی یافت.
عصام گوید: آن‏چنان شرمنده شدم که زمین با آن همه وسعتی که داشت، بر من تنگ آمده، آرزو داشتم تا مرا به کام خود فرو برد. از آن پس، هیچ کس در نزد من محبوب‏تر از او و پدرش نبود.4
ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــ ـ
1ـ اعراف/ 202 ـ 199.
2ـ یوسف/ 92.

3ـ مَثَلی است معروف و در جایی که اصل و سبب و ریشه ماجرا معلوم است، به کار برده می‏شود.

4ـ الامام الحسین فی‏ المدینة المنوّره، ج 1، ص 353.

منبع


نوشته شده در یکشنبه 90/9/13ساعت 3:24 صبح توسط نورالهـــدی نظرات ( ) |


Design By : Pichak