سفارش تبلیغ
صبا ویژن




























با یاد خدا

امسال ماه رمضان حال و هوای دیگه ای داره و من مشغول حفظ آخریـــــــن جزء هستم!!

نمیدونم تا پایان ماه مبارک بتونم این جزء را تموم کنم یا نه؟؟

چرا که بعضی اوقات که حفظ یک صفحه برام سخت باشه نصف صفحه بیشتر حفظ نمی‌کنم

خلاصه ای از تعبیرات قرآن در مورد انسان!
به نظرم جالب آمد


"در آیات زیادى از او به بشر تعبیر شده .

و در آیات فراوانى به انسان، و در آیاتى نیز به عنوان بنى آدم و عجیب اینکه در بسیارى از آیاتى که از او به انسان تعبیر شده صفات نکوهیده و مذمومى براى او ذکر گردیده است .

مثلا درآیه 12 سوره یونس انسان به عنوان یک موجود فراموشکار و حق ‏نشناس معرفى شده .

در جاى دیگر به عنوان یک موجود ضعیف ( خلق الانسان ضعیفا - نساء - 38 )

و در جاى دیگر به عنوان یک موجود ستمگر و کفران کننده (ان الانسان لظلوم کفار - ابراهیم - 34) .

و در جائى دیگر انسان را بخیل (و کان الانسان قتورا - اسراء - 100) .

ودر مورد دیگر موجودى عجول (و کان الانسان عجولا - اسراء - 11) .

و در جاى دیگر کفور و کفران کننده (و کان الانسان کفورا - اسراء - 67) .

و در مورد دیگر موجودى پرخاشگر (کان الانسان اکثر شى‏ء جدلا - کهف - 54) .

و در جاى دیگر ظلوم و جهول (انه کان ظلوما جهولا - احزاب - 72) .

و در جاى دیگر کفور مبین و کفران کننده آشکار (ان الانسان لکفور مبین - زخرف - 19) .

و در مورد دیگر موجودى کم ظرفیت و دمدمى مزاج که هنگام نعمت بخیل و به هنگامى بلا پر جزع است (ان الانسان خلق هلوعا اذا مسه الشر جزوعا و اذا مسه الخیر منوعا - معارج - 19 و 20 و 21 ) .

و در جاى دیگر مغرور حتى در برابر خدا (یا ایها الانسان ما غرک بربک الکریم - انفطار - 6)

و در مورد دیگر موجودى که به هنگام نعمت طغیان مى‏‌کند (ان الانسان لیطغى ان رآه استغنى - علق - 6) .

به این ترتیب می‌بینیم انسان در قرآن مجید به عنوان موجودى که داراى جنبه ‏هاى منفى فراوان و نقطه‏ هاى ضعف متعددى است معرفى شده است .

آیا این همان انسانى است که خدا او را در احسن تقویم و بهترین ساختمان، آفریده است؟ (لقد خلقنا الانسان فى احسن تقویم - تین - 4) .

و نیز آیا این همان انسانى است که خدا معلم او بوده و آنچه را نمى‏‌دانسته است به وى آموخته است (علم الانسان ما لم یعلم - علق - 5) .

و آیا این همان انسانى است که خدا بیان به او آموخته (خلق الانسان علمه البیان - رحمان - 3) .

و بالاخره آیا این همان انسانى است که خدا او را در مسیر پروردگار به سعى و تلاش واداشته (یا ایها الانسان انک کادح ربک کدحا - انشقاق - 6) .

باید دید اینها چه انسانى هستند که با آنه مه کرامت و محبت الهى این همه نقاط ضعف و نارسائى از خود نشان مى‌‏دهند؟! ظاهر این استکه این بحثها همه مربوط به انسان هائى است که تحت تربیت رهبران الهى قرار نگرفته بلکه به صورت گیاهى خودرو پرورش یافته‌‏اند، نه معلمى و نه راهنمائى، و نه بیدار کننده ‏اى داشته ‏اند، شهواتشان آزاد و در میان هوسها غوطه‏ ور هستند .

بدیهى است چنین انسانى نه تنها از امکانات فراوان و سرمایه‏ هاى عظیم وجود خویش بهره نمى‏‌گیرد، بلکه با بکار انداختن آنها در مسیرهاى انحرافى و غلط به صورت موجودى خطرناک و سرانجام نا توان و بینوا در مى‏ آید .

و الا انسانى که با استفاده از وجود رهبران الهى و بکار گرفتن اندیشه و فکر و قرار گرفتن در مسیر حرکت تکاملى و حق و عدالت به مرحله آدمیت گام مى ‏نهد و شایسته نام بنى آدم مى‌‏شود، بجائى مى‏‌رسد که بجز خدا نمى ‏بیند، آنچنان که قرآن مى‏‌گوید و لقد کرمنا بنى آدم و حملناهم فى البر و البحر و رزقناهم من الطیبات و فضلناهم على کثیر ممن خلقنا تفضیلا : ما آدمیزادگان را گرامى داشتیم و صفحه خشکى و دریا را جولانگاه آنها قرار دادیم و از روزیهاى پاکیزه به او بخشیدیم و بر بسیارى از مخلوقات خود فضیلت و برتریش دادیم ( سوره اسراء آیه 70 ) "

تفسیر نمونه


نوشته شده در سه شنبه 90/5/25ساعت 6:7 صبح توسط نورالهـــدی نظرات ( ) |


Design By : Pichak