سفارش تبلیغ
صبا ویژن






























18مهر89:

این روزها بهترین خاطرات عمرم در دفترچه خاطراتم ثبت می شود. درست در زمان رسیدن به سوره حج (اوایل مهر) بهترین خاطره زندگیم شکل گرفت و ما به صورت خدایی دعوت شدیم به حج تمتع!
آری دعوت شدیم به سرزمینی که قرآن در آن نازل شده!!
سرزمینی که پیامبر با صدایی دلنشین کلام حق را به گوش بندگانش رساندند!
نمی‌دونم حسم را چگونه بیان کنم
این جزء حالا برایم طولانی ترین جزء شده چرا که سوره حج پر است از معنا!!
کنار آموزش مناسک حج، هر روز مشغول حفظ سوره حج هستم و خداوند هرروز برایم آموزش می‌دهد همه چیز را!!
دلم نمی خواهد این سوره تمام شود!

  مشغول خواندن کتاب اسرار حج بودم که به فلسفه 7 دور طواف پیرامون کعبه رسیدم، گفته شده بود زمانی که حضرت آدم گناهی مرتکب شد خداوند بهشون گفتند جهت آمرزش گناهتون باید 7 دور دور کعبه بگردید!!
اینجا سوالی در ذهنم شکل گرفت. مگر آن زمان هم کعبه بوده؟؟
کتاب را بستم و پراز سوال بود ذهنم!


به سراغ حفظ کلام الله آمدم تا حفظم را شروع کنم. اولین آیه را خواندم:

و اذ بوانا لابراهیم.....

خدایا نمی دانم چه بگویم؟؟ مات و مبهوتم، زبانم بند آمده!
گریه

خداوند فرمودند : به خاطر بیاور زمانى را که محل خانه کعبه را براى ابراهیم آماده ساختیم!!

چه خوب معلمی دارم من!
نگذاشت سوال در ذهنم بماند
دوست دارم گریه کنم از خوشحالی !!

معلم عزیـــــــــــــــــــــزم دوستت دارم گل تقدیم شما


بی صبرانه منتظر حفظ صفحه بعد هستم چرا که کلی سوال پیرامون قربانی کردن دارم .............


دعوت عام براى حج!


وَ إِذْ بَوَّأْنَا لابْرَهِیمَ مَکانَ الْبَیْتِ أَن لا تُشرِک بى شیْئاً وَ طهِّرْ بَیْتىَ لِلطائفِینَ وَ الْقَائمِینَ وَ الرُّکع السجُودِ(26)


"به خاطر بیاور زمانى را که محل خانه کعبه را براى ابراهیم آماده ساختیم ( تا اقدام به بناى خانه کند و به او گفتیم ) چیزى را شریک من قرار مده
، و خانه‏ ام را براى طواف کنندگان و قیام کنندگان و رکوع کنندگان و سجودکنندگان ( از آلودگى بتها و از هر گونه آلودگى ) پاک گردان."

**
تفسیرش در ادامه مطلب

پ ن : خداجون پارسال
21 آبان مشغول حفظ سوره محمد(ص) بودم که ازتون حج را تمنا کردم
ممنونم که یک سال بعد در همون تاریخ من رو بین طواف کنندگان خانه ات راه دادی
فقط میتونم بگم خیلی دوستتون دارم

پ ن : این روزها مشغول حفظ سوره مبارکه کهف هستم سوره ای که پیامبر عزیزیمون فرمودند:" آیا سوره ‏اى را به شما معرفى کنم که هفتاد هزار فرشته به هنگام نزولش آن را بدرقه کردند و عظمتش آسمان و زمین را پر کرد، یاران عرض کردند آرى ؟ فرمود : آن سوره کهف است هر کس آنرا روز جمعه بخواند خداوند تا جمعه دیگر او را مى ‏آمرزد ( و طبق روایتى او را از گناه حفظ مى‏ کند ) ... و به او نورى مى‏ بخشد که به آسمان مى ‏تابد و از فتنه دجال محفوظ خواهد ماند."
پ ن : تا الان موفق به حفظ 26 جزء شدم خدایا شکرتدوست داشتن



**"منظور از این جمله در آیه فوق - طبق روایات مفسران - این است که خداوند مکان خانه کعبه را که در زمان آدم ساخته شده بود و در طوفان نوح ویران و آثارش محو گشته بود به ابراهیم (علیه‏ السلام‏) نشان داد
، طوفانى وزید و خاکها را به عقب برد و پایه‏ هاى خانه آشکار گشت، یا قطعه ابرى آمد و در آنجا سایه افکند، و یا به هر وسیله دیگر خداوند محل اصلى خانه را براى ابراهیم معلوم و آماده ساخت، و او با همیارى فرزندش اسماعیل آن را تجدید بنا نمود .

سپس اضافه مى‌‏کند هنگامى که خانه آماده شد به ابراهیم خطاب کردیم : این خانه را کانون توحید کن، و چیزى را شریک من قرار مده، و خانه ‏ام را براى طواف کنندگان و قیام کنندگان و رکوع کنندگان و سجود کنندگان پاک کن ( ان لا تشرک بى شیئا و طهر بیتى للطائفین و القائمین و الرکع السجود )

در حقیقت ابراهیم (ع) مامور بود خانه کعبه و اطراف آن را از هر گونه آلودگى ظاهرى و معنوى و هر گونه بت و مظاهر شرک پاک و پاکیزه دارد، تا بندگان خدا در این مکان پاک جز به خدا نیندیشند، و مهمترین عبادت این سرزمین را که طواف و نماز است در محیطى پیراسته از هر گونه آلودگى انجام دهند.بعد از آماده شدن خانه کعبه براى عبادت کنندگان، خدا به ابراهیم (علیه ‏السلام‏) دستور مى‏دهد : در میان مردم براى حج اعلام کن تا پیاده و سوار بر مرکبهاى لاغر، از هر راه دور قصد خانه خدا کنند

وَ أَذِّن فى النَّاسِ بِالحَْجّ یَأْتُوک رِجَالاً وَ عَلى کلّ‏ِ ضامِرٍ یَأْتِینَ مِن کلّ‏ِ فَجٍ عَمِیقٍ‏(27)

در روایتى که در تفسیر على بن ابراهیم آمده مى‏‌خوانیم : هنگامى که ابراهیم چنین دستورى را دریافت داشت عرض کرد خداوندا، صداى من به گوش مردم نمى ‏رسد، اما خدا به او فرمود : علیک الاذان و على البلاغ ! : تو اعلام کن و من به گوش آنها مى‏‌رسانم ! ابراهیم بر محل مقام بر آمد، و انگشت در گوش گذارد و رو به سوى شرق و غرب کرد و صدا زد و گفت : ایها الناس کتب علیکم الحج الى البیت العتیق فاجیبوا ربکم : اى مردم حج خانه کعبه بر شما نوشته شده، دعوت پروردگارتان را اجابت کنید.
و خداوند صداى او را به گوش همگان حتى کسانى که در پشت پدران و رحم مادران بودند رسانید
، و آنها در پاسخ گفتند : لبیک اللهم لبیک ! ... و تمام کسانى که از آن روز تا روز قیامت در مراسم شرکت مى‏ کنند از کسانى هستند که در آن روز دعوت ابراهیم را اجابت کردند .(تفسیرنمونه)"
 


نوشته شده در دوشنبه 89/10/20ساعت 3:50 صبح توسط نورالهـــدی نظرات ( ) |


Design By : Pichak